onsdag 21. mai 2014

Dagen derpå

 

DSCN1860

Dette er dagen etter jeg skrev et innlegg i bloggen angående mobbing av min datter.
Det er dagen derpå….dagen etter jeg sto i stampe, jeg var frustrert, handlingslammet og hvor følelsene mine styrte hodet og fornuften.

Min datters overvektsprobelm har vart i mange år, og jeg skulle ønske at vi kan se andre menneskers, – også våre egne, verdier forbi utseende, størrelse og prisen på klær.

Aldri hadde jeg trodd at dette skulle medføre så stor respons! Tydeligvis engasjerer det mange! Mange har (kanskje de aller fleste av oss) opplevd å bli mobbet/trakassert, eller at vi kjenner noen nære som har blitt det.

At tenåringer i dag bruker “nettet” på en måte som er nytt for mange av oss, vet vi godt. Det er enklere å slenge dritt til noen vi ikke trenger se i øynene. I min ungdomstid måtte man si det “face to face” og så kunne det vanke ei knyttneve, og man var ferdig med det…til, noen ganger, neste gang… Mobbing har eksistert i all tid.
I dag er ungdommen i større grad knyttet opp mot idealer, kroppsfokus og krav, og vi vet at de er sårbare. Vi vet at selvmordstallene er høye for ungdom under 19 år, psykiske lidelser, selvskading og spiseforstyrrelser.

I dag har vi fått utrolig mange tilbakemeldinger. Godt å kjenne at man har støtte og forståelse, for ros og ris. Tusen takk til alle sammen! For at dere gidder å bry dere!

Dagen derpå skulle jeg ønske at jeg ikke hadde lagt ut mobberens navn. Jeg skulle ønske at jeg hadde vært mer pågående og funnet foreldrene, selv om skolen ikke ville hjelpe. Meldingene min datter fikk var langt over grensen, og det er ikke akseptabelt. Dette blir tatt hånd om. Men jeg ønsker at alle foreldre har fokus på mobbing og at man følger med på barnas nettvaner. Og selv er et godt forbilde… Nå er det meg som opplever trusler, men det skal jeg takle. Jeg ønsker ikke at noen skal slå hånden av mobberen! Jeg liker ikke at noen vil gi henne “juling”! Jeg har aldri oppfordret noen til vold eller hevn. Vis forståelse, for alle, og husk at det i pannen på enhver tenåring burde det stå:

MIDLERTIDIG STENGT, GRUNNET OMBYGGING!

4 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  2. Ang. denne meldingen fra "Anonym" : Sletter den fordi pga usaklig og stygt språk. Selv om vi får støtte, ønsker jeg at man skal henge ut noen. Vær snille mot hverandre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ønsker jeg IKKE, skal det stå! :-)

      Slett
  3. Tydelig kaja har frie grenser .skremmende .

    SvarSlett