søndag 14. februar 2010

Amming, og atter amming igjen!


Det er ingen hemmelighet, selv om jeg ikke går og forteller det til "hvermansen" eller slenger muggene ut i all offentlighet, at jeg ammer mitt barn enda, - og hun er 22 mnd. gammel.

Og ikke trodde jeg at dette skulle skape så masse styr og at jeg dermed er tilgjengelig for folks kommentarer (spesielt de negative), synsing, meninger og UNNSKYLDNINGER for at de selv valgte det annerledes.


La meg starte fra toppen:

De aller fleste mener at det å amme så store barn rett og slett er ufyslig, grisete, perverst, uvanlig og unormalt. Jo takk, jeg hører dere sier det, og jeg leser det på de aller fleste baby/barn-forum, selv om jeg ikke har bedt om deres meninger. Jeg tenker som så at har de ikke større problemer her i livet, at de velger å henge seg opp i slike småting, så har de det fint!

Det er nemlig sånn at de som ikke bryr seg med sånt, selv har ammet lenge eller har slått seg til ro med at de fikk det ikke til UTEN å føle seg utilstrekkelig, de sier ikke noe. Vi som velger å amme lenge får veldig sjeldent positive, støttende eller hyggelige kommentarer og meninger. Men de som ikke liker at vi gjør det, de ser på sin RETT til å fortelle oss hvor ekkelt det er.

Og så er det en merkelig greie: De som ikke, av en eller annen grunn, fikk til å amme, valgte å ikke holde på så lenge eller selv bestemte (eller var det omgivelsene?) å slutte på et gitt tidspunkt (gjerne rundt ettårs-alder), de blir rett og slett provosert og begynner nærmest å unnskylde seg og forklare hvorfor de ikke gjør det!

Høres jeg irritert ut? Ja, det kan jeg bekrefte at jeg er.

Jeg har aldri bedt om noens unnskyldning for at de ikke ammer. Hvorfor folk ikke ammer kan ha mange årsaker og jeg har ingen problemer med å akseptere folks beslutninger, og jeg krever ingen forklaring. Og jeg er så lei av å være endeløst forståelsesfull og lyttende overfor voksne folks beslutninger!

Men jeg hevder min rett til å amme, uten folks meninger og kommentarer, så lenge barnet vil, så lenge jeg kan og har mulighet til det, og det hadde vært veldig hyggelig med en positiv, støttende kommentar fra andre til en avveksling!
Til de som ikke kan det ber jeg vennligst om å holde kjeft!

3 kommentarer:

  1. Uff da.. Høres ut som om du har fått en kommentar for mye nå.. Skjønner deg godt jeg! Syns du er tøff som ammer enda, og som sier hva du mener her! Og jeg velger å tro at du gjør noe godt for den nydelige lille jenta di!

    Det er nok en trygg og god nærhet hun får føle den lille stunden, i en ellers ganske hektisk hverdag. Du er god Nina!

    Og vet du hva? Jeg misunner deg litt at du får holde på så lenge.. Begge mine nekta å ta puppen etter 8 mnd og 10 mnd..

    Så stå på! Og gjør akkurat det du føler er rett for dere to! Ikke det alle andre syns er rett...!

    SvarSlett
  2. For et fantastisk innlegg! Jeg ammer Minstemann ennå, og han er 26 mnd. Virker som folk blir pinlig berørt hvis det nevnes.
    Jeg skrev en sak om dette en gang, om det at det er FLOTT at du ammer hvis barnet er lite, men ikke kom her med et ammebarn som kan gå, snakke og - enda verre - si at han ønsker mammamelk. Jeg slutter aldri å forundre meg over dette. Noe som KUN er bra, positivt, fantastisk for dem det gjelder, som ikke skader noen andre, (Kardemommelov, virkelig), og som er en privatsak! Kjenner det buldrer inni meg. Igjen, takk for at du tar opp temaet!

    SvarSlett