torsdag 3. februar 2011

Koret i mitt hjerte

Det var en gang… sånn kunne jeg ha begynt dette blogginnlegget, men det blir så trist, så endelig, at det vil jeg ikke.

I kveld har jeg tatt et foreløpig farvel med koret “mitt”: Larvik Kantori, og jeg kan se tilbake på drøye 6 års “karriere” som 1.sopran.
Det har vært en veldig fin, lærerik, inspirerende, utfordrende og spennende musikalsk reise med mange dyktige mennesker. En epoke jeg vil minnes med meget stor glede.

1237267440000_090317_115888_1__j_2483389m

Jeg husker godt en høstkveld i 2004, spent og med sommerfugler i magen, på vei til sangprøve for dirigent og kantor (og senere en god venn) Dag Eivind. Jeg sang opera for han, husker jeg (“Che farò senza Euridice” av Glück). Etter 3 år med sangtimer var jeg så klar og gledet meg stort til å lære enda mer og utvikle meg som klassisk sanger, – bare jeg fikk være med i dette koret. Det fikk jeg, og med plass i sopranrekka har jeg hatt mange øvelseskvelder, opptredener og konserter av alle slag de siste 6 årene.

Allehelgen2_071110

Det er noen minner med koret jeg husker spesielt godt:

- 1. Påskedag 2005: Marianne og jeg var de eneste forsangerne denne høytidsgudstjenesten. Sopraner begge to. Dag Eivind hadde en lei uvane med å få oss til å vise hva vi dugde til, også på oppvarmingen, så etter halvkjørt gudstjeneste hadde vi INGEN stemme igjen Smile

- 22. mai 2006: Musikkgudstjeneste i Larvik kirke med musikk av Vivaldi, Svein Møller og Rutter. Stort og vakkert, og med stående applaus fra menigheten.

- 23. april 2006: Vi fremførte Bachs “Påskeoratorium” i Larvik kirke. Et vakkert verk med musikk til å bli glad av. En av mine favoritter!

- 3. juni 2007: Utegudsteneste på Larvik museum. Solen skinte spesielt strålende denne dagen at samtlige var solbrent etterpå Smile

- 4. juli 2007: Sammen med bl.a. Arve Tellefsen holdt vi konsert I Frederiksvern kirke under Kammermusikkfestivalen. Kveldens mest spennende øyeblikk var da vår dirigent veltet et notestativ… NESTEN over Tellefsens dyrebare filolin…

- 27. august 2007: Vi sang i Larvik kirke under innsettelse av ny sokneprest: Knut Zakariassen. Knut og hans familie har jeg vært så heldig å bli kjent med, og som jeg setter stor pris på!

- Desember 2008: “Stjerna fra Øst” med Geir Lystrup og Balalaikaorkesteret. Et sjarmerende og herlig stykke juleevangelie hvor Marianne og jeg delte rollen som Maria.

- Og sist, men ikke minst, konserten som er helt spesiel for meg: Sigvart Dagsland den 21. mars 2010. Å få være med på dette har vært en drøm, – lenge!

Det var noe fra arkivet. Noen av alle de gode minnene, men det er rart med det, det en minnes aller best er alle øvelseskveldene med småpjatt, utfordringene, Dag Eivinds kamp mot ivrige korister, kaffepausene, terpingen, lyttingen og småkranglene i all vennskapelighet – og de skjønne menneskene.

Takk for at dere er til! I’ll be back Smile

.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar