mandag 16. mars 2009

Jeg bærer mitt barn tett inntil.


Tett inntil hjertet mitt bærer jeg mitt barn i et sjal. Godt omsluttet av det myke, deilige stoffet ligger hun, hud mot hud, og hører mine hjerteslag. Vi danser, prater, går tur og oppdager verden sammen og med ett blir pusten rolig og jeg kjenner det blir tyngre å bære; hun har sovnet.
Det er fantastisk å bære sitt barn. Min lille datter er nå 4,5 mnd. gammel, og hun vil gjerne følge med og oppdage ting rundt seg. Min erfaring med BabyBjørn var at jeg fikk vondt i skuldrene og korsryggen, så det orket jeg ikke. Men plutselig ble jeg oppmerksom på bæring i sjal, og med det mener jeg elastiske bæresjal, vevde sjal, mei-tai, ringslynge og lommeslynge. I disse anretningene sitter barnet ergonomisk riktig og den som bærer sprer vekten utover hele ryggen og det kjennes ikke tungt og vondt. Det kreves jo litt prøving og feiling, men med gode bæreassistenter og erfarne bærere får en god hjelp. Det arrangeres også stadig bære-treff rundt om i landet.
Undersøkelser viser at barn som blir båret er mer rolig enn andre barn, og de sovner bedre om natten. Det er feil å si at disse bære-barna blir mer bortskjemt enn andre siden de blir bært på "hele" tiden, men det stemmer ikke: De får masse nærhet og kroppskontakt og godtar lettere å måtte aktivisere seg selv og leke enn andre.
Jeg har også andre barn som krever mammas oppmerksomhet og hjelp, jeg må lage mat, henge opp klesvask og da er det ikke altid at vesla godtar og bli plassert alene på leketeppet. Da er det utrolig kjekt å "henge henne på seg", enten på mage eller rygg. Det kan være stunder hvor hun er litt mer urolig enn ellers, og da roer hun seg veldig godt i sjalet, og blir vugget rolig av mamma eller pappa:
Så til alle foreldre, med nyfødte, premature og barn opp til 4 år: Kast dere på bære-karusellen! Både dere og deres barn vil få stor glede av det!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar