mandag 16. mars 2009

Stress - jeg VAR gravid! :-)

Ja, jeg er gravid! I slutten av mars venter vi baby, og det skal vel bli noen koselige måneder fremover...joda, det skal det, fordi vi gleder oss masse alle sammen. Men jeg hadde time hos jordmor, og der fikk jeg masse informasjon, papirer og bøker og blader. Du verden, så mye å lese, følge med på og huske! Jeg undres over at verden blir befolket, for det er TRAVELT å gå gravid! Hør her på hva en bør gjøre (en føler jo at en skal og må, men litt bakkekontakt må man ha):

Spise veldig sunt, og om nødvendig legge om hele kostholdet. Spis 5-6 ganger om dagen, greit nok, og masse frukt og grønt.

Besøke (de får det til å høres såååå hyggelig ut) tannlegen minst to ganger i svangerskapet. (Jeg ser lommeboka mi krympe seg allerede bare ved tanken...)

Gå på svangerskapskurs, - med pappa'n! Har alltid lurt på hva en lærer der. Kanskje å følge alle disse gode rådene og hvordan øke antallet av døgnets timer?!

Nå skal man bruke tiden på å gå på samlivskurs også. Forholdet er nærmest dømt nord og ned etter at den nye patriarken er ankommet heimen...!

Trene minst 3 ganger i uka, og gjerne ta et yoga-kurs for gravide i tillegg!

Handle inn til baby'n. Det er så mye der ute som er "must have", mener de, og jo før du får handlet, desto bedre.

Gjøre treningsøvelser for bekkenbunn hjemme hver dag + andre viktige øvelser som står i "boka".

Følge opp på svangerskapskontroller, og det er jo et godt tilbud!

Pusse opp i heimen, slikt blir det ikke tid til etterpå... (skulle tro at en skulle gå i dvale med et spedbarn i flere år etterpå!) Alt til sin tid, mener jeg!

Stell godt med deg selv. Dette rådet liker jeg godt, men de anbefaler spa, hudpleie, massasje og alskens mulige deilige ting. Men når skal man ha råd og tid til det?

Jeg må legge om agendaen, jeg skjønner det, men ikke hele livet. Jeg skal nok kose meg i tiden fremover, glede meg over de små tingene, slik jeg alltid gjør, og ta godt vare på den familien jeg har og forberede oss alle på nykomlingen. I min alder lar man seg ikke vippe av pinnen, særlig om man ikke er førstegangsfødende. Jeg føler meg godt forberedt nå som vi venter nr. 4, men det er ikke rart blodtrykket stiger og kalenderen blir sprengt dersom man føler at man skal gjøre alt "de sier"!

:-)God høst herfra rugekassa :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar